BIT tindrà al Port de Barcelona la terminal de cafè més avançada del sud d’Europa

18 de desembre de 2025

  • La inversió en la construcció de la nova terminal és de 30 MEUR, dels quals el Consorci de la Zona Franca de Barcelona n’assumeix vint i el Port de Barcelona, deu.

 

  • Avui s’ha presentat el projecte, que dona continuïtat i referma la presència d’SGS i d’Empreses Masiques en una concessió del CZFB al Port de Barcelona.

 

Barcelona, 18 de desembre 2025.- Barcelona International Terminal, S.A.(BIT), joint venture entre SGS i Empreses Masiques, disposarà al Port de Barcelona de la terminal de cafè més avançada del sud d’Europa. La construcció de la nova terminal suposa una inversió total de 30 MEUR, dels quals el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) n’assumeix 20 milions i el Port de Barcelona, 10 milions pel trasllat de les actuals instal·lacions de BIT, motivat per la necessitat d’espai d’Elian per ampliar la terminal que té aquesta companyia al recinte portuari.

La nova BIT es construirà al Tram VI de la Ronda del Port, en una parcel·la de 53.380 m² que el CZFB tindrà la concessió de gestió durant els propers 50 anys. Comptarà amb dues naus connectades per una marquesina, oficines i serveis i espais per a la càrrega i descàrrega de camions, amb una superfície construïda de 27.476,79 m². Les instal·lacions incorporaran sistemes solars tèrmics i fotovoltaics i de control constant de temperatura i humitat per garantir les millors condicions del cafè verd emmagatzemat. Així doncs, les noves instal·lacions de BIT estaran dissenyades i construïdes específicament per emmagatzemar i realitzar la logística del cafè amb els màxims estàndards de qualitat i eficiència i estaran preparades per acollir increments de tràfic durant els propers anys.

El projecte, amb un termini d’execució de 36 mesos, ha estat presentat avui pel president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell; el delegat especial de l’Estat en el Consorci de la Zona Franca de Barcelona, Pere Navarro; el CEO d’Empreses Masiques, José Miguel Masiques, i el director de BIT, Marc Tauste.

El projecte de la futura terminal de BIT s’ha gestat després d’un llarg procés, en el qual han treballat plegades institucions i empreses. La necessitat d’ampliar la terminal de l’empresa agroindustrial Elian, ocupant els terrenys de les instal·lacions de BIT i que gestiona el CZFB, al moll d’Álvarez de la Campa, per tal de donar resposta a un projecte de 200 milions d’euros, que va presentar-se el passat 21 de novembre, ha calgut l’acció coordinada del Port de Barcelona, el CZFB i BIT per fer-ho possible. I al mateix temps ha plantejat l’oportunitat de construir una nova terminal de cafè, que serà la més gran i avançada del sud d’Europa. Com que BIT té la condició fiscal de Zona Franca Duanera, ha calgut assolir un acord amb el CZFB perquè les futures instal·lacions mantinguin aquesta naturalesa duanera.

El delegat especial de l’Estat al CZFB, Pere Navarro, ha volgut posar en valor que “aquest és un projecte de futur que exemplifica que quan hi ha voluntat d’assolir uns objectius, i es treballa de forma coordinada entre el sector públic i privat, els resultats són molt positius generant oportunitats per les persones i el territori. Al mateix temps, des del CZFB, amb aquesta actuació, reiterem un cop més el nostre compromís amb la reindustrialització sostenible i amb la generació de valor econòmic i ocupació”.

Per la seva part, el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha posat en relleu que “BIT és la terminal de cafè verd més important del sud d’Europa i el nou projecte que avui presentem ha de permetre que segueixi mantenint aquesta posició de lideratge. Aquest projecte és, també, un exercici de col·laboració institucional. Hem treballat amb el Consorci de la Zona Franca de Barcelona i amb les empreses implicades, Masiques i SGS, per ordenar millor el territori i facilitar que cada activitat disposi de les condicions adequades per créixer i ser competitiva”.

El CEO de Masiques, José Miguel Masiques, ha recordat que aquest projecte “és un pas més, però molt important, en una història d’èxit iniciada fa molts anys entre el Port de Barcelona, el Consorci de la Zona Franca y BIT” i ha emmarcat el nou projecte en la rellevància que té Espanya en el mercat del cafè a nivell internacional i el paper que juga BIT, que gestiona en la actualitat al voltant del 80% del cafè verd que arriba al país”.

 El director de BIT, Marc Tauste, ha explicat que “les nostres noves instal·lacions disposaran de dos naus diferenciades que acolliran diferents activitats relacionades amb la logística del cafè. El modern equipament del que disposarem, totalment automatitzat, ens permetrà duplicar la capacitat de producció actual i optimitzar l’operativa logística. Tindrem una de les terminals més modernes i sostenibles de cafè del món”.

BIT, una joint venture formada per SGS i Empreses Masiques, va ser creada al Port de Barcelona als anys 80 -un cop liberalitzat el mercat del cafè a Espanya- amb condició fiscal de Zona Franca, fet que va permetre que els operadors locals i internacionals poguessin realitzar les seves operacions logístiques a Espanya i amb tercers països amb el tractament fiscal més competitiu.

 L’empresa va créixer ràpidament fins a situar-se com la terminal de cafè verd més important del sud d’Europa i una peça important per consolidar Barcelona com la principal porta d’entrada de cafè verd al sud del continent. Actualment, el 80% del cafè que arriba a l’estat Espanyol passa pel Port de Barcelona.

 

Notícies relacionades