Comença el SIL 2025 reivindicant la logística com a sector clau per a l’economia i la societat

18 de juny de 2025
- El secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, ha presidit l’acte inaugural del SIL 2025 acompanyat pel secretari general del Departament de Territori, Habitatge i Transició Econòmica de la Generalitat de Catalunya, Jordi Terrades; el tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Valls; el delegat del Govern a Catalunya, Carlos Prieto; el delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca de Barcelona, Pere Navarro, i la directora general del CZFB, Blanca Sorigué.
- Les 650 empreses participants presenten 163 novetats en exclusiva mundial i organitzen més de 250 esdeveniments paral·lels, xifres que refermen el SIL com una de les principals fires de referència en l’àmbit de la logística, el transport, la intralogística i la Supply Chain.
Barcelona, 18 de juny de 2025.– Aquest matí s’ha inaugurat el SIL 2025, la fira líder a Espanya en l’àmbit de la logística, el transport, la intralogística i la Supply Chain i un dels grans referents mundials, organitzada pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), que reuneix tota la cadena de subministrament fins al 20 de juny al pavelló 8 del recinte de Plaça Espanya-Montjuïc de Fira de Barcelona. L’acte inaugural ha estat presidit pel secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, qui ha estat acompanyat pel secretari general del Departament de Territori, Habitatge i Transició Econòmica de la Generalitat de Catalunya, Jordi Terrades; el tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Valls; el delegat del Govern a Catalunya, Carlos Prieto; el delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca de Barcelona, Pere Navarro, i la directora general del CZFB, Blanca Sorigué.
Durant l’acte inaugural les autoritats presents han reivindicat la importància del sector de la logística, tant per a l’economia com per a la societat, ja que és el sector que garanteix el lliurament puntual de productes als clients, i és un element essencial per a la competitivitat de qualsevol empresa. En aquest sentit, el secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, ha manifestat que “el SIL és la fira de referència a Espanya i a Europa del sector logístic i del transport. I també és una finestra a la innovació, amb la plataforma virtual SILvIA com a exemple.” També ha posat en valor que: “Tenim ferrocarrils, ports, carreteres i aeroports, i tots ens hem de combinar. La logística i el transport tenen un pes molt important en la nostra economia, i es tracta d’un sector que està sempre en constant transformació i resiliència. La seva influència en la competitivitat de tot el teixit empresarial és innegable. En aquest sentit, Espanya té una ubicació privilegiada per liderar la transformació de la logística i de la lluita contra el canvi climàtic, enfortint una mobilitat més sostenible.”
Per la seva banda, el delegat especial de l’Estat al CZFB i president del SIL, Pere Navarro, ha destacat: “Celebrem el SIL com un espai participatiu, transparent, obert a compartir solucions que milloren la vida del conjunt de la societat. La logística és clau. El món es mou gràcies a la logística. I enguany volem reivindicar que la logística no passa només durant els tres dies que se celebra el SIL: la logística és cada dia, encara que no sempre es destaqui. Només es percep quan no funciona, però en realitat, sempre funciona. Perquè hi ha talent al darrere, perquè hi ha innovació, perquè hi ha empreses que fan que tot arribi quan ha d’arribar i realment es necessita.”
Pere Navarro també ha destacat la participació de la Unitat Militar d’Emergències (UME) i la “bona feina que fan, com hem vist en els últims mesos en la DANA de València i en molts altres llocs. Fa 20 anys el president Zapatero va decidir que calia crear una unitat que actués en les emergències i, de fet, quan hi ha un problema greu el primer que fa tothom és cridar a la UME, que actua de manera àgil en moments complicats”.
La directora general del CZFB i del SIL, Blanca Sorigué, ha comentat que “el SIL és molt més que una fira de referència a nivell internacional, és el punt de trobada anual del sector, on hi està representada tota la cadena de subministrament.” Sorigué ha acabat afirmant que “des del CZFB ens sentim molt orgullosos de continuar potenciant un sector tan essencial per a l’economia i per a les persones, com és la logística. Per a nosaltres, el SIL Barcelona és i seguirà sent una aposta estratègica.”
La Intel·ligència Artificial com a protagonista
Amb el lema ‘Connectant mons per impulsar la innovació’, la fira ha obert portes amb una agenda marcada per la innovació, amb la intel·ligència artificial (IA) com a protagonista. Durant els tres dies en què es desenvoluparà el certamen, les 650 empreses participants, un 30% d’elles internacionals, presenten 163 novetats en exclusiva mundial, unes xifres que refermen el SIL Barcelona com a punt de trobada del sector dels representants de tota la cadena de subministrament. Amb l’objectiu de personalitzar encara més l’experiència dels assistents, el SIL 2025 estrena la seva edició amb la integració de la Intel·ligència Artificial a la seva plataforma digital. La nova SIL Virtual IA Platform (SILvIA), ofereix dues noves funcionalitats: una agenda intel·ligent, que recomana esdeveniments, sessions i reunions segons els interessos dels usuaris i de les empreses participants, i una assistent virtual que respon preguntes relacionades amb el SIL.
Jornades amb àmplia representació sectorial
Diverses associacions regionals i institucionals del sector logístic han aprofitat el SIL per donar a conèixer els seus darrers estudis. En aquest sentit, durant la primera jornada d’avui s’ha inaugurat una nova edició de la Meda Logistics Week, la cimera logística de referència de la Mediterrània que reuneix les veus més autoritzades d’Europa, Àsia i Àfrica, i que un any més organitzen l’Associació de Cambres de Comerç de la Mediterrània (ASCAME) i el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB). A la primera sessió, titulada ‘La Mediterrània: un eix estratègic per al comerç i la cooperació mundial’, el coordinador general d’ASCAME, Anwar Zibaoui, ha destacat: “La 21a edició de Medalogistics té lloc en un moment de profundes transformacions en el comerç global. La geopolítica s’ha convertit en un factor determinant en les decisions econòmiques, amb tensions creixents entre els Estats Units i la Xina, desafiaments als acords multilaterals i conflictes prolongats a Ucraïna, Gaza i el Mar Roig, als quals ara s’hi afegeix la guerra entre Israel i l’Iran. Malgrat aquest escenari complex, els fluxos comercials continuen creixent. No estem assistint a una desglobalització, sinó a una reconfiguració del comerç internacional cap a una major regionalització. Les cadenes de subministrament estan evolucionant: s’escurcen, es tornen més resilients i adopten un enfocament més responsable i sostenible.” Zibaoui ha afegit: “En aquest context, MedaLogistics és una crida a l’acció i una reivindicació del paper clau que té la indústria logística a la regió mediterrània per competir en un mercat global, atreure inversions i millorar la connectivitat entre Europa, Àfrica i Orient Mitjà. La Mediterrània té una oportunitat única per tornar a ser un hub logístic de referència mundial. Per aconseguir-ho, cal impulsar la col·laboració públic-privada, un enfocament sostenible i una nova planificació logística que afavoreixi els intercanvis comercials entre els tres continents.”
També ha tingut lloc la jornada tècnica de l’Organització Empresarial de Logística i Transport (UNO). Francisco Aranda, president d’UNO Logística, ha presentat el I Informe de la Competitivitat Logística i les seves CC.AA., elaborat per la pròpia patronal, i ha destacat que “Catalunya es posiciona com la segona regió més competitiva d’Espanya en matèria logística. Aquest lideratge es deu al seu sòlid teixit empresarial, la seva gran capacitat d’innovació, les seves importants infraestructures, els més de dotze nodes logístics i la seva privilegiada ubicació geoestratègica, que la converteixen en un punt clau de connexió per als marketplaces d’entrada i sortida entre Europa, Àsia i Àfrica. Per continuar impulsant el creixement del sector a la regió, necessitem que es reforci la seva competitivitat amb mesures com l’alliberament de nou sòl logístic, la reducció de càrregues fiscals, un marc normatiu estable que estimuli les inversions, així com polítiques actives per a l’atracció de talent i la promoció de la col·laboració públic-privada. Catalunya reuneix tots els ingredients per liderar la logística del sud d’Europa, però per aconseguir-ho és imprescindible un compromís ferm i estratègic per part de les institucions.”
El president d’UNO Logística ha explicat també que “representem una activitat essencial i estratègica perquè exigeix una gestió intel·ligent, la qual cosa ens ha portat a convertir-nos en un sector tecnològic que gestiona dades amb les quals construir la cadena de subministrament més competitiva al més aviat possible i garantir així l’eficiència en cada fase del procés.” Francisco Aranda ha afegit que “perquè aquesta transformació digital hagi estat possible, les persones ens hem situat al centre de les empreses, incorporant tecnòlegs enfocats al negoci, s’han reinventat els processos de treball i hem hagut d’integrar eines digitals en el nostre dia a dia per buscar solucions personalitzades. Estem passant de mà d’obra a cervell d’obra, cosa que exigeix una profunda metamorfosi de la formació existent al mercat. Tot això ha estat objecte d’anàlisi i debat durant la jornada ‘Les tecnologies més rendibles per a la logística i el transport’, organitzada per la patronal en el marc de la fira SIL Barcelona 2025.”
Així mateix, s’ha celebrat la jornada QUO VADIS ‘Terminals Multimodals: el pla estratègic de terminals de Catalunya’, organitzada per CIMALSA, i el Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de Catalunya ha presentat el Llibre Blanc de la Inmologística a Catalunya 2025.
TECH by SIL
Una altra de les novetats d’enguany són els ‘Events by SIL’ que tenen lloc a la Zona Hospitality del CZFB. Durant el dia d’avui i demà, TECH by SIL ofereix temàtiques en què diversos professionals del món tecnològic, logístic, de l’enginyeria i serveis i control d’IT presenten aquelles tendències i avantatges d’incloure les tecnologies 4.0 en els processos logístics. Entre les diferents sessions s’han explorat, per exemple, les eines digitals per a la gestió logística, les estratègies digitals per minimitzar l’impacte ambiental i augmentar la competitivitat, i la revolució digital que transforma la logística.
La Nit de la Logística del SIL 2025
Aquesta nit, a l’Hotel Torre Melina de Barcelona, tindrà lloc La Nit de la Logística, el gran sopar de gala del sector on es farà l’entrega dels Premis SIL 2025 que reconeixen els millors projectes en les categories d’ODS 5, Millor Startup Logística, 4.0 i RSC. Està previst que La Nit de la Logística del SIL 2025 estigui presidida pel ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, acompanyat pel delegat del Govern a Catalunya, Carlos Prieto; el conseller de la Unió Europea i Acció Exterior de la Generalitat de Catalunya, Jaume Duch; el delegat especial de l’Estat al CZFB, Pere Navarro; la presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret; la tinenta d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Raquel Gil, i la directora general del CZFB, Blanca Sorigué.