MedaLogistics 2025 explora les oportunitats emergents enmig d’un panorama logístic en transformació

25 de juny de 2025
- La 21a edició de MedaLogistics, celebrada els dies 18 i 19 de juny en el marc del SIL Barcelona, va reunir personalitats destacades, CEOs i experts dels tres continents -Europa, Àfrica i Orient Mitjà- per debatre i analitzar els reptes de futur i explorar noves oportunitats de negoci.
- Sota el lema ‘Imaginant el futur logístic mediterrani’, la cimera d’enguany es va centrar en els reptes de futur que transformaran el sector i crearan noves oportunitats de negoci, com la sostenibilitat, la digitalització, la diversificació de la cadena de subministrament i la inversió en noves infraestructures.
- Aquesta edició ha estat marcada per l’impacte de les tensions geopolítiques a l’Orient Mitjà i la guerra comercial i aranzelària iniciada pels Estats Units, que continuen afectant els sectors de la logística i el transport.
Barcelona, 25 de juny de 2025.- MedaLogistics 2025, la cimera líder de la Mediterrània en logística, transport i cadena de subministrament, es va consolidar com la principal plataforma de reflexió, connexió i inversió per a la comunitat logística mediterrània, reunint empreses, experts i personalitats influents del sector per aprofundir en el present i el futur de la indústria i impulsar el comerç regional i global. L’edició d’enguany, la número 21, es va celebrar els dies 18 i 19 de juny a Fira Barcelona, en el marc del SIL Barcelona. La cimera va ser organitzada per l’Associació de Cambres de Comerç de la Mediterrània (ASCAME) i el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB).
Sota el lema “Imaginant el futur logístic mediterrani”, totes les sessions es van centrar a analitzar des de diferents sectors i cultures les solucions més innovadores per afrontar els nous reptes de la indústria logística, així com explorar oportunitats emergents i connexions de negoci que impulsaran l’evolució de la indústria en els propers anys. Segons el Sr. Anwar Zibaoui, Coordinador General d’ASCAME, “aquesta nova edició de MedaLogistics no va ser un esdeveniment més, sinó un punt d’inflexió per establir un nou full de ruta per als propers anys en el sector de la logística i els transports, per debatre i analitzar iniciatives i solucions que promoguin la resiliència en un panorama global en constant evolució, i per reposicionar la Mediterrània com la principal plataforma logística dels fluxos est-oest i la millor opció per canalitzar mercaderies entre Àsia, Àfrica i Europa”.
Aquesta edició ha estat marcada per l’impacte de les tensions geopolítiques a l’Orient Mitjà i la guerra comercial i aranzelària iniciada pels Estats Units, que continuen afectant els sectors de la logística i el transport. En aquest sentit, el Sr. Zibaoui va compartir la següent reflexió sobre la sessió de benvinguda: “La geopolítica s’ha convertit en un factor determinant en les decisions econòmiques, amb tensions creixents entre els Estats Units i la Xina, desafiaments als acords multilaterals i conflictes prolongats a Ucraïna, Gaza i el Mar Roig, ara units per la guerra entre Israel i l’Iran. Malgrat aquest escenari complex, els fluxos comercials continuen creixent. No estem assistint a la desglobalització, sinó a una reconfiguració del comerç internacional cap a una major regionalització. Les cadenes de subministrament estan evolucionant; s’estan escurçant, esdevenint més resilients i adoptant un enfocament més responsable i sostenible”.
En aquest context, MedaLogistics ha estat una crida a l’acció i una reivindicació del paper clau de la indústria logística a la regió mediterrània per competir en un mercat global, atraure inversions i millorar la connectivitat entre Europa, Àfrica i Orient Mitjà. “La Mediterrània té una oportunitat única de tornar a convertir-se en un hub logístic de referència mundial. Per aconseguir-ho, cal promoure la col·laboració publicoprivada, un enfocament sostenible i una nova planificació logística que afavoreixi”, va assenyalar el Sr. Zibaoui.
Digitalització, sostenibilitat i cooperació regional
MedaLogistics 2025 va donar a conèixer les tendències i els reptes que configuren el futur de la logística i el transport, amb un fort enfocament en la digitalització, la sostenibilitat i la cooperació intraregional. Els panelistes van destacar com la IA, la robòtica i l’automatització no només estan racionalitzant les operacions, sinó que substitueixen cada vegada més els processos tradicionals. Com va assenyalar Daniel Acosta, CEO de Grydd, la IA està transformant l’optimització de la càrrega, la previsió de la demanda, la gestió d’inventaris i l’automatització del magatzem. Les sessions també van abordar la necessitat de democratitzar l’accés a la tecnologia, enfortir la col·laboració entre l’acadèmia i la indústria i aprofitar la innovació per reduir les emissions.
La sostenibilitat va ser un tema central, especialment en la logística marítima. Els experts van mostrar el progrés en l’adopció de GNL, l’electrificació dels ports i les iniciatives d’energia solar. No obstant això, els ports esportius encara desconeixen en gran mesura el potencial econòmic de l’electrificació. El Sr. Manel Cebrián, vicepresident d’ANBE, va destacar que aquests ports podrien convertir-se en centres energètics i assolir gairebé l’autosuficiència en 2-4 anys. Pel que fa a la sostenibilitat, el transport ferroviari també va ser el protagonista. La sessió “EMEA Rail & Metro Projects 2025” va destacar l’objectiu de la UE de reduir les emissions de CO₂ traslladant el transport de mercaderies de la carretera al ferrocarril. Joan Amorós, president de FERRMED, va destacar la importància dels sistemes de transport integrats, mentre que els ponents van reconèixer els alts costos d’inversió com un obstacle important.
La col·laboració publicoprivada entre els països mediterranis va ser un altre tema clau, considerat essencial per millorar les infraestructures, millorar la connectivitat interregional entre els tres continents i fomentar una major cohesió territorial. Representants de Grècia i Tunísia van mostrar associacions d’èxit que han modernitzat la infraestructura, impulsat el comerç i posicionat els seus ports com a centres logístics estratègics.
Altres discussions clau van incloure la importància de l’estabilitat política com a base per atraure inversió estrangera en infraestructures logístiques i serveis de transport. Els panelistes també van destacar la necessitat d’invertir en capital humà equipant els professionals amb les habilitats, els coneixements i les capacitats de presa de decisions necessàries per navegar pels reptes canviants del sector. A més, es va destacar el paper vital de les dones en la configuració del futur del transport i la logística a la Mediterrània, l’Orient Mitjà i l’Àfrica. L’apoderament de les dones tant en funcions de lideratge com operatives va ser reconegut com un motor d’innovació, eficiència i creixement sostenible a tota la regió.