Impulsant la visibilitat del talent femení en sectors dominats per homes

19 de febrer de 2025

Les dones que assumeixen rols en l‘automoció, el sector tecnològic o l‘enginyeria, sigui en posicions de lideratge o en qualsevol altre nivell, trenquen sostres de vidre i es converteixen en referents. I amb això, impulsen entorns de treball més rendibles i innovadors. Ho apreciem en empreses amb un ADN científic i tecnològic, on la presència femenina creix, i en consells d’administració amb més dones.

Cada vegada més empreses entenen l’equitat de gènere com un avantatge decisiu. Vegem exemples d’empreses que estan transformant la seva cultura organitzativa i donant més visibilitat a les dones en sectors històricament masculins.

  • Automoció: Stellantis, el grup automobilístic que engloba marques com Peugeot, Citroën, Fiat i Jeep, ha potenciat la diversitat amb programes específics i nomenaments clau, com Christine Feuell, CEO de Chrysler. El 2022, el 27% dels llocs de lideratge estaven ocupats per dones, amb la meta d’assolir el 35% el 2030. L’objectiu és clar: que la presa de decisions i el futur del sector siguin més diversos.
  • Tecnologia i enginyeria: Siemens promou la igualtat de gènere amb iniciatives de desenvolupament per a dones en STEM, conscient que l’equitat potencia la creativitat i la innovació, autèntics motors de creixement en una empresa tecnològica líder. Actualment, les dones ocupen el 32,5% dels llocs d’alta direcció i el 45% del consell de supervisió.
  • Energia: en un sector tradicionalment masculinitzat, Repsol ha pres mesures concretes per augmentar la presència femenina en posicions de lideratge. Amb programes de mentoria i promoció interna, ha aconseguit que el 30% dels seus llocs directius estiguin ocupats per dones.
  • Telecomunicacions: a Telefónica, el 32,8% dels llocs de gestió estan en mans de directives. I són dones el 38,7% de tota la plantilla. Per fomentar encara més el lideratge femení, l’empresa ha desenvolupat programes de formació i acompanyament professional.

Quan les dones arriben a posicions de lideratge, envien un missatge clar a les noves generacions: l’automoció, la tecnologia o l’energia no són territoris exclusius dels homes. Durant massa temps, la manca de referents ha estat una barrera invisible. Ara, gràcies a aquests exemples, aquesta percepció està canviant.

El talent no té gènere, però com més dones treballin en aquests sectors, més innovadores i competitives seran les seves empreses. Per això la visibilitat és clau: inspira noves curses i accelera el canvi.

Articles relacionats