L’auge de la logística inversa

Imatge blog: El auge de la logística inversa

29 de juny de 2022

Un dels factors que està contribuint a l’impuls de la indústria 4.0 és la sostenibilitat davant la creixent amenaça del canvi climàtic i, en aquest sentit, la implantació de la logística inversa s’està generalitzant. La logística inversa, entesa com el retorn de les matèries primeres i/o productes des del consumidor fins al fabricant d’origen, en ocasions per al seu reciclatge, està adquirint un paper cada vegada més determinant dins de la cadena de subministrament.

La logística inversa facilita la correcta gestió dels residus i deixalles. Aquest procés permet allargar la vida útil dels productes, permetent reutilitzar-los una i altra vegada. Recuperar el valor econòmic dels productes en desús i donar-los un nou cicle de vida (ja sigui reparant-los, restaurant-los, refabricant-los o reciclant-los), és clau per alleugerir l’impacte ecològic de la indústria. Per això, la logística inversa és un procés cada vegada més estès en el món empresarial. I no només per la millora mediambiental que suposa, sinó també per les noves oportunitats de negoci que genera aquesta nova tornada a la vida dels productes d’un sol ús.

La logística inversa engloba totes aquelles accions destinades a transportar les matèries i/o productes des del consumidor fins al fabricant, ja sigui per devolució o per recollida de residus. Existeixen per tant dos tipus de logística inversa:

  1. Logística de devolucions. És fonamental en l’ecosistema logístic actual, sobretot amb l’auge del comerç electrònic.
  1. Logística de residus. Contribueix a reduir l’ impacte mediambiental generat per la indústria.

L’auge del comerç electrònic i l’omnicanalitat han suposat un gran impuls per a la logística inversa i ha obligat les empreses a actualitzar la seva estratègia de negoci per fer front a l’increment de retorns que pateixen els seus inventaris amb les devolucions. Sovint, són els mateixos clients que compren articles per internet els que retornen directament els seus productes per diversos motius, ja sigui perquè estan insatisfets amb la mercaderia adquirida, perquè el producte no és el que esperaven, perquè està defectuós o perquè té alguna tara.

Altres vegades no és el client qui activa la logística inversa, sinó altres motius com excessos d’estoc que han de tornar al magatzem, o l’inventari estacional, és a dir, productes que té sortida únicament en moments específics del calendari (Nadal, rebaixes, black friday, etc.).

En qualsevol cas, les devolucions impliquen sempre un transport i requereixen temps i espai als magatzems per revisar i classificar la mercaderia rebuda. En funció del seu estat, es determina si l’ article es pot comercialitzar de nou o precisa alguna reparació o recondicionament per al seu nou llançament.

 

Articles relacionats