Més dones en STEM: la importància de la formació contínua

Futuristic classroom, little children study with high tech equipment. Smart spaces at school, AI in education, learning management system concept. Bright vibrant violet vector isolated illustration
27 de febrer de 2025
La formació contínua està impulsant la carrera de cada vegada més dones en els sectors STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques). Tot i que la bretxa de gènere continua sent gran en aquests camps, prenen força iniciatives que faciliten el desenvolupament d’habilitats tècniques i l’accés a noves oportunitats en les disciplines de perfil més tecnològic i científic.
Les plataformes d’aprenentatge online estan democratitzant la formació en tecnologia. Per a moltes professionals, aquestes eines són una efectiva palanca per rellançar o transformar la seva carrera.
- Coursera col·labora amb universitats i empreses per proporcionar certificacions en àrees com programació, Intel·ligència Artificial, anàlisi de dades i ciberseguretat. Alguns dels cursos s’adrecen de forma específica a dones. És el cas d‘Emprenedoria en STEM, pensat per a dones amb trajectòria en aquest àmbit que vulguin crear el seu propi negoci. A més, per als qui busquen enfortir el seu perfil en STEM, la plataforma ofereix múltiples cursos i especialitzacions que potencien les seves habilitats tecnològiques i científiques.
- Una altra plataforma clau és LinkedIn Learning, que també ofereix una àmplia varietat de cursos en habilitats tecnològiques i empresarials, ajudant els professionals a ampliar les seves competències en sectors clau.
Les empreses tecnològiques ofereixen programes de formació contínua per aconseguir l’equitat de gènere:
- AWS re/Start, d’Amazon Web Services, inclou iniciatives per capacitar dones en habilitats d’informàtica al núvol i els facilita el contacte amb ocupadors.
- Women Techmakers, de Google, ofereix formació, a més de xarxes de suport i mentoria per al desenvolupament professional.
En l’àmbit universitari, comencem el 2025 amb la bona notícia de la creació d‘OpenEU. Es tracta d’una aliança europea d’universitats obertes —entre elles UNED i UOC— que persegueix transformar l’educació superior en un model d’aprenentatge continu, divers i digital. Com a part del seu compromís amb la inclusió, desenvolupa programes dirigits a col·lectius infrarepresentats a la universitat, incloent-hi les dones en STEM.
La formació contínua està permetent que més dones creixin professionalment en sectors STEM. Però el veritable desafiament comença abans. Sense més vocacions des de la secundària, el canvi serà massa lent.
El 2021, les dones representaven només el 32,8% dels graduats en carreres STEM a Europa, un percentatge que fins i tot ha retrocedit des del 2015 (33,2%). Per tancar aquesta bretxa de gènere, no n’hi ha prou amb facilitar l’accés a la formació contínua. També necessitem una educació universitària que atregui més joves a aquestes disciplines. Quantes més dones s’inscriguin en carreres STEM, més podran aprofitar les grans oportunitats de creixement i especialització que ofereix l’aprenentatge en aquestes àrees al llarg de la vida.