El SIL 2024 posa de manifest l’aposta de la logística per l’eficiència i la sostenibilitat
6 de juny de 2024
- Una de les novetats de SIL 2024 és la Digital Supply Chain Exhibition, un espai de demostració en el qual els visitants poden veure com funciona una autèntica cadena de subministrament digital en totes les seves fases.
- Entre les 176 innovacions que presenten les 650 empreses participants es poden veure robots aranya, drons de repartiment d’última milla, taquilles intel·ligents, nous combustibles i nòlits GPT, entre altres novetats.
- El SIL International Knowledge és, de nou, un dels forts reclams de la fira amb 70 sessions, 320 speakers de primer nivell i tres espais de contingut simultanis.
Barcelona, 6 de juny de 2024.– La innovació està sent l’autèntica protagonista de la vint-i-quatrena edició del SIL 2024, la fira de referència internacional en l’àmbit de la logística, el transport, la intralogística i la Supply Chain, organitzada pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), que tindrà lloc fins demà 7 de juny al pavelló 8 del recinte de Plaça Espanya de Fira de Barcelona. Empreses tecnològiques i startups han envaït l’espai firal amb solucions disruptives que apliquen Intel·ligència Artificial, Big Data, realitat augmentada, Blockchain, IoT i tot tipus de noves tecnologies, per tal d’optimitzar la cadena de subministrament i demostrar que una logística 4.0 més eficient i sostenible és possible.
El de la Digital Supply Chain Exhibition, en la qual participen empreses instal·lades al DFactory Barcelona i a la Logistics 4.0 Incubator -ambdues iniciatives promogudes pel CZFB-, és un dels estands que acaparen enguany bona part de l’atenció dels visitants de la fira. Tots els professionals que s’acosten a aquest espai poden veure una demostració de com funciona una autèntica cadena de subministrament digital, en cadascuna de les seves fases: selecció en magatzem, transport d’aprovisionament, entrada de mercaderies, producció i entrega.
Així mateix, les 650 empreses participants en la present edició del SIL presenten aquesta setmana 176 innovacions en exclusiva mundial. Als passadissos i estands es poden veure robots aranya que agilitzen el picking a les prestatgeries d’un magatzem així com tota mena d’automatitzacions aplicades a la intralogística, drons que optimitzen l’última milla en grans ciutats i també en zones rurals, taquilles intel·ligents aptes per a productes de temperatura controlada, programaris que garanteixen la traçabilitat de la mercaderia al llarg de tota la cadena de subministrament, simulacions virtuals d’espais logístics, solucions per prevenir col·lisions i tot tipus d’accidents laborals en entorns logístics o per garantir la pròpia seguretat de les flotes, nòlits GPT, nous combustibles nets i fins d’un market place d’hidrogen verd.
El delegat especial de l’Estat al CZFB, Pere Navarro, assenyala que “aquestes innovacions no només milloren l’eficiència i la sostenibilitat de les operacions, sinó que també estableixen nous estàndards. Uns estàndards enfortits per la xarxa de connexions dins del sector, pel foment de la co-creació i l’intercanvi d’idees innovadores que impulsen la logística cap al futur”.
Un altre dels grans reclams del certamen és el programa del SIL International Knowledge, distribuït en tres espais simultanis en els quals es duen a terme prop de 70 sessions de contingut i en el qual participen més de 320 speakers de primer nivell, com és el cas dels responsables de logística i/o Supply Chain d’empreses com Unilever, SEAT, Mango, Condis, Simon, Mercadona, Cepsa Química, Pasqual, Mahou San Miguel, Akzo Nobel, Frit Ravich, Zalando, Covestro o Capsa Food, entre d’altres. La logística 4.0, la sostenibilitat i el talent són els tres eixos vertebradors en els quals es basa el programa de continguts, en el qual s’aborden aspectes com: noves tecnologies i combustibles per descarbonitzar el sector marítim, Espanya com a hub europeu de càrrega aèria, la intermodalitat com a aliada estratègica en la descarbonització del transport per carretera, tendències que estan revolucionant el sector immologístic, solucions tecnològiques aplicades a la logística o com negociar un botiguer, entre d’altres.
La logística marca la diferència al Retail i el Gran Consum
Durant la jornada d’avui ha tingut lloc la jornada tècnica de l’Organització Empresarial de Logística i Transport (UNO), una de les cites fixes ja en el calendari del SIL, enguany sota el títol: La logística i el transport com a palanca de competitivitat del retail i el gran consum. El president de la patronal, Francisco Aranda, ha destacat durant la seva intervenció que “per tal d’aconseguir un paper protagonista en l’economia, és crucial que afrontem el repte d’evolucionar la logística cap a un model analític, tecnològic i ecològic. Això requereix un esforç conjunt per part de tots els agents implicats. La col·laboració públic-privada, la inversió en infraestructures, l’adopció de tecnologies innovadores i el compromís amb la sostenibilitat són elements essencials per assolir aquest objectiu”.
Per la seva banda, el delegat especial de l’Estat al CZFB, Pere Navarro, també ha participat en aquesta sessió i ha afirmat que “el sector s’enfronta a diversos reptes importants, com avançar cap a la sostenibilitat ambiental, gestionar una cadena de subministrament globalitzada i aconseguir talent clau. Tanmateix, el creixement del comerç electrònic i la logística inversa ofereixen oportunitats per desenvolupar una infraestructura intel·ligent i fomentar la col·laboració entre tots els agents. En aquest context, és recomanable invertir en tecnologia, promoure la col·laboració i potenciar i retenir talent especialitzat”.
BWAW by SIL
Una de les novetats d’aquesta edició és el BWAW by SIL, un programa de jornades per potenciar la igualtat de gènere en un sector tradicionalment molt masculí, que té com a finalitat seguir avançat cap a la paritat i donar visibilitat al paper de la dona en la logística. Durant les quatre sessions distribuïdes en els tres dies que dura la fira, es debatrà sobre les dones en la indústria logística 4.0, la igualtat de gènere com a dret fonamental, les startups i scaleups del sector logístic liderades per dones, així com del talent femení i la formació per a la dona logística.
En paraules de Blanca Sorigué: “Fruit de la implicació del Consorci de la Zona Franca de Barcelona pels Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides, hem considerat que el SIL havia de dedicar un espai a l’ODS número 5, que fa referència a la igualtat de gènere, en la logística. Creiem que iniciatives com aquesta són més necessàries que mai per visibilitzar el paper del talent femení en un sector tradicionalment molt masculí”. Sorigué ha recordat que “l’any passat ja vam fer una trobada amb destacades directives del sector però enguany hem volgut fer un pas més creant un programa específic per a parlar d’igualtat d’oportunitats de gènere”.