El comerç es reinventa
12 d'octubre de 2021
La transformació accelerada dels hàbits de consum que ha portat amb si la Covid-19 està obligant el sector comercial a reinventar-se. El confinament, la incertesa i el salt al món digital han provocat una sèrie de canvis fonamentals en els patrons socials i de consum. Cada vegada més els consumidors es decanten per formes digitals alternatives i més sostenibles d’accedir, consumir i pagar per productes i serveis.
Un dels sectors que en l’àmbit comercial està sofrint amb major intensitat aquesta transformació és el món de la moda. Probablement ha estat un dels més afectats per la crisi de la COVID-19. Segons la consultora McKinsey, en 2020 va haver-hi una disminució en la intenció de compra en botiga del 70-80% i un 30-40% en la intenció de compra en línia, tant a Europa com a Amèrica del Nord. El comerç electrònic no ha compensat la caiguda en les vendes offline, malgrat haver estat un salvavides per a les marques, moltes de les quals es van veure obligades a mantenir les botigues durant els mesos de quarantena. Malgrat això, el paper del comerç en línia serà clau per a la recuperació econòmica..
Però juntament amb la transformació tecnològica, està canviant a marxes accelerades la manera com es relaciona el consumidor amb les marques. Per a començar, el fet que les xarxes socials i les botigues en línia ja estiguin integrades en la vida dels consumidors ha portat a pensar en alternatives derivades del Social Commerce com el shoppertainment i el livestreaming eCommerce, que posen el focus en l’experiència del client. Són eines que han demostrat la seva efectivitat per a arribar als clients gràcies a la conversa i a la humanització de la marca dotant a les vendes de contingut i d’entreteniment. En aquesta estratègia per a captar també s’estenen eines com el voice commerce, la realitat augmentada i virtual i les estratègies omnicanales per a aconseguir aquesta perfecta experiència.
I és que la personalització ja no és una opció, és una obligació en un món en el qual els impactes són constants i els consumidors estan saturats d’informació. L’única manera de sobresortir i diferenciar-se és planificar i utilitzar tecnologia per a tractar d’adequar el missatge a cada persona.
Així mateix, la pandèmia ha accelerat la creativitat posant-la en el centre, impulsant l’ús de l’art i de la tecnologia per a construir una experiència de client única i captivadora. La combinació de l’art i la tecnologia permet millorar l’experiència de client mitjançant una estètica més atractiva i creativa. En aquest context s’inscriuen conceptes com el design thinking i les històries amb impacte.