SIL

El Covid-19 ha visibilitzat la logística com un sector de primera necessitat entre la ciutadania

Imatge cercle logístic

31 de març de 2022

  • 032 directors de Logística i Supply Chain han participat en el Baròmetre del Cercle Logístic del SIL 2022 i han posat de manifest que la qualitat és l’aspecte més valorat a l’hora de subcontractar un servei logístic (82,4%).

 

  • Aproximadament 2 de cada 3 empreses del sector està compromesa amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

 

  • Augmenta la previsió d’inversió en les empreses industrials de cara als pròxims 5 anys per adaptar-se a la indústria 4.0 i poc més de la meitat del sector és partidari de la implantació de les 44 tones en el transport.

 

Barcelona, 31 de març de 2022. – La vint-i-dosena edició de la Fira Líder de Logística, Transport, Intralogística i Supply Chain del Sud d’Europa, el SIL 2022, ha realitzat el XII Baròmetre Cercle Logístic 2022 on analitza en profunditat el sector de la logística. Aquest estudi ha comptat amb la col·laboració de 1.032 directors de Logística o Supply Chain espanyols de diferents sectors de la indústria que han participat per la seva condició de membres del Cercle Logístic del SIL 2022. El perfil del sector d’activitat dels diferents directors o responsables de Logística o Supply Chain que han participat en aquest XII Baròmetre Cercle Logístic SIL ha estat el següent:

El Covid-19 i l’eCommerce han donat visibilitat a la logística

En els darrers anys el sector de la logística ha passat de ser un desconegut a ser considerat arreu del món com un sector clau per a l’economia i de primera necessitat. Una de les grans novetats del XII Baròmetre del Cercle Logístic del SIL ha estat que per primera vegada s’ha preguntat a les empreses industrials espanyoles quines han estat les causes que més han contribuït a visibilitzar la logística com un sector de primera necessitat entre la ciutadania. I els resultats destaquen dues causes fonamentals per sobre de tot: la pandèmia del Covid-19 amb un 46,3% i l’auge de l’eCommerce amb un 41,6%. Un 10,4% dels directors de logística i/o Supply Chain de la indústria espanyola també considera que la crisi de subministrament dels microxips també hi ha contribuït, mentre que només un 1,7% apunta altres causes com la falta de professionals en el sector, la logística inversa o el desproveïment.

Disminueix la valoració de la importància del Director de Logística

Una altra de les conclusions que s’extreuen del XII Baròmetre del Cercle Logístic del SIL 2022 és que més de la meitat de les empreses industrials espanyoles (55,2%) valora la figura del director de logística com a peça molt important dins de la seva organització. No obstant això, aquesta xifra disminueix un 2,5% en relació a la darrera edició d’aquest estudi realitzada el 2020.

Un 26,9% dels enquestats creuen que els directors generals de les empreses en les quals treballen consideren que la figura del director de logística és fonamental. Aquesta dada és un 7% inferior al registrat el 2020 però un 7,8% superior al registrat el 2019. Alhora, un 28,3% creu que els directors generals de les seves empreses consideren la seva figura com a bastant important, xifra que augmenta en un 4,5% respecte a l’última edició d’aquest Baròmetre. Per últim, un 21,1% diu que es valora en la seva justa mesura (el 2020 era del 29%), un 23% que hauria d’estar més valorada (23,8% el 2020) i només un 0,7% en absolut està valorada en la seva empresa (0,8% el 2020).

La importància del lideratge i la gestió d’equips

Un 20,9% dels directors de Logística o Supply Chain que han participat en la present edició del Baròmetre del Cercle Logístic considera que el principal atribut que ha de tenir un bon director de logística és el de tenir capacitat de lideratge i saber gestionar equips. I el segon atribut més valorat és el de tenir una visió estratègica (16,6%).

Aquestes dades contrasten amb les obtingudes en l’anterior edició d’aquest estudi quan l’atribut de ser analític era el més valorat. Ara un 13,9% segueix valorant en tercer lloc aquesta característica com a essencial en un director de logística, tot i que aquesta xifra cau un 11,3% en relació a l’estudi de 2020. El mateix succeeix amb la capacitat de ser innovador d’un director de logística que assoleix un 11,7%, xifra que en l’anterior Baròmetre ocupava el segon lloc amb un 22,8%.

La capacitat d’organització (12,5%) apareix en quart lloc, mentre que la capacitat de negociació, amb un 9,1% també compta amb una bona valoració. Els 1.032 directors de Logística o Supply Chain que han participat en el XII Baròmetre del Cercle Logístic també consideren important que un ‘bon logístic’ tingui mentalitat digital (5,1%), que tingui empatia (5,1%), que tingui contactes (3,2%) i que tingui una bona formació (1,9%).

L’automatització de les operacions marcarà la logística del futur

Una altra de les conclusions que es poden extreure de la XII edició del Baròmetre del Cercle Logístic del SIL és que els directors de Logística o Supply Chain de la indústria espanyola consideren que l’aspecte més important de la logística del futur serà l’automatització de les operacions (32,1%) seguit de la col·laboració en matèria de transport (26,4%) i de l’intercanvi d’informació estandarditzada (24,1%).

La col·laboració en matèria d’emmagatzematge (7,7%) i la personalització del servei (7,4%) ocupen el quart i cinquè lloc d’aquest rànquing, respectivament. Un 2,3% dels directors de Logística o Supply Chain de la indústria espanyola que han participat en aquest estudi apunten altres aspectes que seran claus com és el cas del blockchain, la regularització del transport, la promoció del transport multimodal, la professionalització del personal, la coordinació i la tecnologia associada a la robòtica, la col·laboració de les diferents baules de la cadena de subministrament o el repte de resoldre el problema de la deslocalització.

Augmenta la previsió d’inversions previstes per als propers 5 anys

Pel que fa a les inversions previstes per les empreses per als pròxims 5 anys per adaptar-se a l’economia 4.0 cal destacar que aquestes augmenten de forma sensible respecte a l’últim baròmetre realitzat el 2020. Un 54,3% dels directors de logística i/o Supply Chain de la indústria espanyola afirma que les seves empreses invertiran menys d’un milió d’euros per adaptar-se a l’economia 4.0, xifra que disminueix un 10,3%.

No obstant això, a mesura que va augmentant el rang d’inversió, els enquestats manifesten la voluntat de les seves diferents empreses d’augmentar la inversió. Un 32,1% afirma que invertiran una quantitat que oscil·larà entre el milió d’euros i els 5 milions d’euros, xifra que puja un 8,2% respecte a l’estudi de 2020. El mateix succeeix amb les empreses que tenen una previsió d’inversió d’entre 5 i 10 milions d’euros que en aquesta ocasió representen un 5,6% i en l’última edició d’aquest estudi representaven un 3,5%.

Per la seva banda, un altre 5,6% dels enquestats assegura que les seves empreses invertiran entre 10 i 50 milions d’euros, xifra molt similar a la de 2020. Igualment el nombre d’empreses que tenen previst realitzar una inversió superior als 50 milions d’euros en la present edició suposen un 2,4%, xifra que registra un increment del 0,6% respecte a 2020.

Dues de cada tres empreses estan implicades amb els ODS

Una altra de les conclusions que presenta el XII Baròmetre del Cercle Logístic del SIL 2022 és que un 72,3% de les empreses industrials espanyoles manifesten estar compromeses amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides en l’horitzó temporal de l’Agenda 2030. Aquesta xifra suposa un retrocés del 6,1% en relació a l’anterior baròmetre realitzat el 2020. A més, un 6,4% de les empreses que han participat en l’estudi posa en relleu que les seves empreses no estan gens compromeses amb els ODS, una dada sens dubte preocupant pel fet que el 2020 no es va detectar cap empresa que no comptés amb un mínim d’implicació en aquest sentit.

Un 29,8% dels directors de logística i/o Supply Chain que han participat en aquest estudi assegura que les seves empreses realitzen moltes accions encaminades a la consecució dels ODS i per tant estan plenament implicades en aquest aspecte. Aquesta xifra és molt similar a la registrada en l’anterior edició amb un lleuger retrocés del 0,4%. D’altra banda, un 42,5% afirma que les seves empreses realitzen bastantes accions per a aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible, la qual cosa suposa un 5,7% menys que el 2020. Finalment, un 21,3% (0,3% menys respecte al 2020) afirmen estar poc compromeses amb els ODS de les Nacions Unides.

La qualitat i la flexibilitat són els aspectes més valorats

La qualitat segueix sent l’aspecte més valorat pels directors de Logística o Supply Chain de les empreses industrials espanyoles a l’hora de subcontractar un servei logístic amb un 82,4%, xifra que augmenta en un 6,9% respecte a l’anterior edició d’aquest estudi.

El segon aspecte més valorat és la flexibilitat amb un 61,1% seguit molt de prop per l’experiència i la confiança amb un 59,2%, xifres en tots dos casos pràcticament idèntiques a les registrades en l’anterior Baròmetre.

Per la seva banda, l’estalvi que li va a suposar a l’empresa el fet de subcontractar un determinat servei o producte logístic es manté en el quart lloc amb una xifra del 48,4%, la qual cosa suposa un retrocés del 6,9% en relació a l’estudi realitzat el 2020. Són especialment significatius els augments experimentats per l’especialització amb el 31,4% (+4,8%) i la rapidesa amb el 29,6% (+10%), aspectes que figuren en cinquè i sisè lloc. L’optimització empresarial (9,4%) i els RR.HH. i la formació (5,6%) tanquen aquest rànquing d’aspectes que més es valoren a l’hora de subcontractar un servei logístic.

El servei i la qualitat són també les principals preocupacions logístiques

El servei i la qualitat (21,5%) se situen com la principal preocupació dels carregadors espanyols en lloc de l’eficiència i l’optimització de costos i estocs (18,9%) que se situa en segona posició. Mentre en el cas del servei i la qualitat es registra exactament la mateixa xifra que en l’anterior estudi, en el cas de l’eficiència i l’optimització de costos i estocs baixa un 3,7%.

Un 13,9 % dels directors de Logística o Supply Chain que han participat en aquest estudi assenyalen la rapidesa, la puntualitat i el compromís de les empreses logístiques com a tercer maldecap. La comunicació i la informació (tecnologies de control) amb un 7,3%, xifra que suposa un 5,1%, la planificació amb el 7,1% (+2,8%) i la sostenibilitat amb el 6,1% (+0,8%) també apareixen en els primers llocs.

Tot i que no figuren en els primers llocs, cal destacar que creix la preocupació per la incertesa actual amb el 4,3% (+2,8%) i per l’evolució del sector del transport amb el 4,2% (+2,3%). Però el tema de la morositat en el sector és un tema que pràcticament no preocupa ningú registrant només el 0,1% dels casos.

El transport, l’activitat logística subcontractada per excel·lència

L’activitat logística més subcontractada, com ja ve sent habitual en els anteriors Baròmetres del Cercle Logístic, és, sense cap dubte, el transport. Un 96,2 % dels 1.032 directors de Logística o Supply Chain que han participat en el XII Baròmetre Cercle Logístic SIL 2022 afirma que subcontracta els serveis del transport de la seva empresa. Aquesta xifra, que és lleugerament superior a la de l’anterior estudi (0,8%), situa el transport com a líder indiscutible d’aquesta categoria, ja que se situa a gran distància de la segona activitat més externalitzada que és la distribució, amb un 52,8%, i que experimenta un retrocés del 6.5% en relació a l’anterior edició.

Aquesta pregunta del XII Baròmetre del Cercle Logístic del SIL 2022 no experimenta grans canvis respecte a l’anterior edició, mantenint-se el mateix ordre de preocupacions respecte a l’any passat. La dada més significativa l’observem en l’activitat de compres que, tot i mantenir-se en el setè lloc, amb un 3,1% descendeix un 5,1%.

Baixen els partidaris de la implantació de les 44 tones

La XII edició del Baròmetre del Cercle Logístic del SIL presenta un descens dels carregadors espanyols que són partidaris de la implantació de les 44 tones en el transport de mercaderies per carretera, amb un 58%. Aquesta xifra ha disminuït un 7,7% respecte al 2020.

Per contrapartida, el nombre de detractors de les 44 tones ha augmentat en aquesta edició en un 2,2% passant a ser ja del 10,8%. Els enquestats que es mostren indiferents davant d’aquesta qüestió també augmenten considerablement en un 5,5% passant a representar el 31,2% del total de participants d’aquest estudi.

 

 

Notícies relacionades