Solucions sostenibles per a última milla
11 d'abril de 2023
L’ús d’aparcaments subterranis com a magatzems de repartiment de mercaderies ja és una realitat a Barcelona. L’ajuntament ha implantat una normativa en aquest sentit que persegueix un doble objectiu: dona nous usos a uns aparcaments que ja no tenen tanta demanda com abans i permet retirar de la via pública una part de les furgonetes diàriament i en elevat número reparteixen paquets estacionant en segona i tercera fila en molts carrers.
La nova funció d’aquests aparcaments, coneguts com a hubs de mobilitat, pretén que el concepte de “última milla sostenible” sigui una realitat i no una simple declaració d’intencions. I és que la càrrega dipositada en aquests nous magatzems està pensada perquè sigui repartida en vehicles petits i nets, com bicicletes. D’aquesta manera, es contribuiria de manera activa a la reducció de les emissions contaminants en el centre dels grans nuclis urbans. També és una solució per a repartir paquets en àrees de difícil accés o amb restriccions de pas, una situació aquesta última, que en ciutats com Barcelona és cada vegada més habitual.
La iniciativa, d’altra banda, recull la tendència cada vegada més estesa de disposar de microhubs a les ciutats i nuclis urbans per a evitar el costant tràfec de furgonetes o vehicles de cert tonatge repartint petits paquets quan el poden fer transport menys contaminant o que sigui el mateix usuari el que es desplaci caminant a diferents punts de recollida.